Hypotheekrenteaftrek: hoe werkt dat?

Gaat u binnenkort een huis kopen? Als dit de aankoop van uw eerste huis betreft, bent u zich waarschijnlijk tegelijkertijd ook aan het verdiepen in hypotheken en alles wat daarbij komt kijken. Dit kan een lastige en tijdrovende klus zijn. Wellicht heeft u bij uw verdiepingstocht het begrip hypotheekrenteaftrek al eens voorbij zien komen; een veelvoorkomende term in de wereld van hypotheken. Maar wat houdt dit eigenlijk in en wanneer heeft u recht op aftrek hypotheekrente?

In dit artikel wordt er dieper ingegaan op een aantal zaken omtrent hypotheekrenteaftrek:

  • Wat is hypotheekrenteaftrek?
  • Voorwaarden voor hypotheekrenteaftrek
  • Aftrekbare kosten
  • Niet aftrekbare kosten

Wat is hypotheekrenteaftrek?

Bij de aankoop van een huis wordt er als het ware een lening afgesloten. De hypotheekverstrekker vraagt hierbij om een vergoeding: de hypotheekrente. Onder specifieke voorwaarden kan de betaalde rente in mindering gebracht worden op het bruto inkomen, bij het doen van de jaarlijkse belastingaangifte. Hierdoor hoeft er minder belasting te worden betaald. Tevens mogen de gemaakte kosten meegefinancierd worden in de hypotheek. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn als uw toekomstige huis een nieuwe keuken nodig heeft.

Bij het doen van de jaarlijkse belastingaangifte, vult u in box 1 uw inkomen uit werk en woning in. Hier mag u naast uw inkomen echter ook aftrekposten opgeven, zoals hypotheekrente. Woningbezitters hoeven hierdoor uiteindelijk minder inkomstenbelasting te betalen.

Voorwaarden voor hypotheekrenteaftrek

Om in aanmerking te komen voor hypotheekrenteaftrek, dient er aan een aantal voorwaarden te worden voldaan:

  • De woning moet uw hoofdverblijf betreffen. Vakantiewoningen en huurpanden komen niet in aanmerking voor hypotheekrenteaftrek; u dient daadwerkelijk in het huis te wonen.
  • Het geld dat u geleend heeft is bestemd voor de aankoop, het onderhouden of het verbeteren van uw woning.
  • U heeft een annuïtaire of lineaire hypotheekvorm afgesloten, waarbij u zowel de maandelijkse hypotheekrente als een aflossingsbedrag betaalt. Hiermee betaalt u in 30 jaar uw hypotheek af. Na die 30 jaar is het niet meer mogelijk om rente af te trekken.
  • Als u uw huis verkoopt en vervolgens binnen drie jaar een ander huis koopt, kan er sprake zijn van de bijleenregeling. U krijgt te maken met de bijleenregeling als u geld overhoudt na het verkopen van uw woning. Dit wordt een overwaarde genoemd. Deze overwaarde dient gebruikt te worden voor de financiering van uw nieuwe huis. Als u dit niet doet, heeft u ook geen recht op hypotheekrenteaftrek.

Aftrekbare kosten

Onderstaande kosten mag u bij het doen van de belastingaangifte aftrekken over het jaar waarin de kosten gemaakt zijn:

  • Hypotheekbemiddelingskosten en kosten van een hypotheekadvies
  • Notariskosten voor de hypotheekakte en kosten voor de inschrijving in het kadaster (inclusief btw)
  • Kosten voor het aanvragen van een Nationale Hypotheekgarantie (NHG)
  • Bouw- en grondrente die u betaald heeft ná het afsluiten van de voorlopige koopovereenkomst
  • Kosten voor een verbouwingsdepot of nieuwbouwdepot (hierbij gelden er wel bepaalde voorwaarden)

Niet aftrekbare kosten

Sommige gemaakte kosten bij het kopen van een huis zijn niet aftrekbaar, waaronder:

  • Bemiddelingskosten voor de aankoop van de woning, zoals makelaarsprovisie
  • Overdrachtsbelasting en omzetbelasting
  • Notariskosten en kadastrale kosten die gemaakt zijn voor de koopakte
  • Bouwrente die u betaald heeft vóór het afsluiten van de voorlopige koopovereenkomst
  • Kosten voor onderhoud en verbouwing van de woning